Hold øjnene på vejen og trafikken i din Peugeot

18 December 2019 Anders Lundtang Hansen

editorial

Det burde jo virkelig give sig selv, at når man kører i ens Peugeot, så skal man fæstne blikket på vejen, holde øje med de andre billister, følge færdselsreglerne og lade være med at blive distraheret.

Men åbenbart er det lettere sagt end gjort for de fleste, specielt når de bliver mere erfarne med at køre bil og kan det meste på rygraden eller endnu værre: de bliver overivrige og tror, de kan køre bedre end de fleste, og at reglerne i trafikken er til for de andre end dem selv.

Der er intet i vejen for, at man lærer at køre bil per næsten automatik, og skal man køre over længere strækninger på for eksempel motorvejen, så har de fleste moderne biler da også en automatpilot, så den kan holde farten for en, og har man endda en Peugeot med automatgear, så er det jo næsten som at køre radiobil.

Husk tilbage på dengang, du begyndte at tage kørekort og havde de første kørelektioner: da troede du næppe på, du kunne holde styr på både at orientere dig i trafikken, skifte gear, overhale, blinke og så videre på samme tid.

Men det kan du jo næsten til hudløshed, så du er endt med at tjekke telefon i trafikken – selvom det er forbudt – du fumler ved radioen, taler i håndløs telefon, sludrer med andre i bilen er ligefrem har lange samtaler og lege med dem.

Den rutine skal man nogle gange passe på med at falde i, og selvom det da er rart at have en at snakke med, hvis man skal køre langt, så man kan holde sig vågen (er man alt for træt, bør man holde ind til siden og hvile sig), så skal man prøve at forklare sig selv, hvad man oplever.

Ved at fortælle sig selv, hvad man ser i trafikken, så minder man også sig selv om, hvad det er, man skal holde øje med, og så bryder man rutinen.

More articles