Derfor er badeforhæng sådan en essentiel del af gyserfilm!

19 August 2020 Anders Lundtang Hansen

editorial

Det hele startede nok med den famøse scene, hvor badeforhænget blev trukket fra i en vis sort/hvid-film, der satte standarden for, hvordan man lavede psykologiske gysere og ikke bare satsede på monstre, spøgelser med videre – nu lurede truslen lige om hjørnet i form af mennesker!

Vores heltinde er nøgen i mere end en forstand og bliver så overrasket, at der ikke er noget at stille op end at overgive sig til et skrig, som ingen hører alligevel, mens hun bliver dolket ihjel til tonerne af de velkendte strygere, der er ved at krænge over i skingre toner.

Siden da har et badeforhæng været noget, som blotlægger, hvem vi er, når vi er allermest sårbare, og man kan nu om dage næsten være sikker på, at hvis en karakter i en film tager sig et bad bag et badeforhæng, så er døden garanteret nu eller kort efter, hvor der måske kommer en varsling nu.

Kreativiteten med at vise nøgne folk eller lige nøjagtig kun lidt bliver et skelsættende punkt mellem erotik og drab i gyserfilm, og det er et herligt skisma og en skøn gråzone, hvor man aldrig helt ved, hvilken følelse man skal overgive sig til.

Men det er stadig de enkle måder at vise, hvad der kommer til at ske nu eller som en advarsel for, hvad man vil opleve senere, når man er helt blottet, ikke kan se nærmere omkring sig grundet badeforhænget; man har vand i øjnene, der er glat, og så får man måske også sæbe med i øjnene.

Tænk selv lidt over det, hvis du skal være ærlig:

Oplever du ikke nogle gange, at du går ud på badeværelset, og så er du bange for, at det omvendte skal ske: at bøhmanden har gemt sig bag badeforhænget, parat til at slagte dig?

Mange af os skal lige tjekke bag forhænget, specielt når vi er ude et nyt sted.

More articles